Serius: Harapkan orang untuk lebih, kita?

Kadang-kadang, kita sering inginkan pulangan atau balasan melebih-lebih. Padahal apa yang kita beri itu tidak seberapa. Itu dalam konteks r...

cute doodle

Kadang-kadang, kita sering inginkan pulangan atau balasan melebih-lebih. Padahal apa yang kita beri itu tidak seberapa. Itu dalam konteks realiti luar. Tetapi apa yang aku ingin luah ialah senario itu dalam dunia blog. Komen. Bagi aku, komen itu nadi sesebuah entri. Kadangkala, komen yang diutara oleh pembaca itu boleh membina dan mendorong penulis itu sendiri. Tetapi apa yang penting yang perlu dikaji dan direnung kembali adalah komen yang kita tinggalkan di blog yang disinggah. Adakah komen kita itu cukup layak untuk mengharapkan mereka membalasnya dengan meninggalkan komen yang berisi, bernas dan membina di blog kita?

Jika komen kita itu ala kadar yang hanya semata-mata meninggalkan jejak, komen melepas batuk di tangga atau komen yang tidak ada kaitan dengan entri itu sendiri, malulah anda dengan diri sendiri. Harapkan orang untuk lebih tetapi kita? Prinsipnya mudah. Pastikan kita ikhlas terlebih dahulu sebelum kita mengharapkan orang ikhlas dengan kita. Paling-paling kurang, ikhlaslah dengan diri sendiri. Sedikit sebanyak akan membuka hati kita untuk ikhlas dengan orang lain.


scary eyes mouths

Jom baca artikel yang lainnya.

serius 3488735617183604235

Post a Comment Komen Blogger

  1. cop tempat dulu #1 mue he he he >..<

    ReplyDelete
  2. ok nampaknya aku pengomen no 2 kot... betul tu miko... erk.. ye ke.. ha ha ah... lau mcm tu jer ok lagi at least something... tapi lau yg .. erk.. tinggalkan url blog dia jer lagi la rasa macam erm.. shame on you.. hello pun tarak.. salam pengenalan pun tarak.. tau tau tinggal blog link jer.. what say you?? =..=

    ReplyDelete
  3. erk... terkejut ngan gmbr tuh... seram plak...hahahaha

    btw~ stuju gak... cuma kdg2 aku pon pernah wat cmtuh gak.. mungkin kekangan masa wat aku komen ala kadar... hurm..

    ReplyDelete
  4. setuju dengan apa yang ang tulis tu.. kalau boleh kita perlu beri lebih jugak komen pada blog yg kita baca tu satu semangat untuk blog tu terus maju n bertambah kuat. bukan tinggal komen dengan hanya senyuman sahaja. Kalau boleh komen kita tu ada pendapat yg boleh penulis tu fikirkn adakala pendapat kita itu juga boleh di jadikan rujukan untuk blogger lain. kalau semua blogger cmnie alangkah indahnya..


    gua dh lama x aktif sgt dengan blogging T___T

    ReplyDelete
  5. ~~Setuju ngan Syakir sunbae.. seram dol aku tengok gmbqb tuh...

    ~~Setuju dgn noona ngan zul de alexis.

    ~~Setuju ngan ang. Kdg2 aku langsung x komen apa2 bila aku langsung dah xdak idea nak komen. Aku penah jugak buat keja haramm komen xtentu hala, but still rasa xbest menyemak tanpa tujuan.

    Lagi satu, untuk mendapatkan komen2 yang bernas, entri yg kita tulis pun sepatutnya entri yg boleh menyumbang idea kpd readers utk sama2 berfikir dan melontarkan pandangan.

    sekian,
    sikacak..

    ReplyDelete
  6. 3rd!! lalalala~

    pasal komen ni aku tak amik pot sangat kot..aku kadang2 komen ikut topik..tapi kadang2 komen mengarut jugak kat entry org lain..hahaha..bukannya sebab nak bgtau yg aku datang sana, tapi lebih kepada aku komen ikut apa yang aku suka..

    kalau kat entry aku pulak, aku rasa ramai yg komen mengarut, sebab diorang susah nak faham..:D

    ReplyDelete
  7. tambah sikit lagi..

    aku lagi sukaa org komen walaupun lari topik..sebab pada aku, org yg komen tu aku anggap dah baca..lagipun aku takde bloglist..so aku jejak balik based pada komen2 org jer la..

    best pulak komen panjang2 kat tempat ko nih..tu la, ko tido seminggu buat apa..aku takde game nak main ni tau x..grrrrr

    ReplyDelete
  8. err gmbr tu agak ngeri sbnr nye :|

    hem hem. ikhlas dengan diri sendiri....ikhlas buat entry. yang komen pun ikhlas bg pendapat. tp dapat smiley pon okay jugak. skurang2 nye rase diharagai. sbb ade yang sudi mmbace. :)

    gmbr tu biler tgk banyak kali. rase mcm....comel juge.

    ReplyDelete
  9. perghh..dan2 semua komen panjang2 hihi :p

    ReplyDelete
  10. ok~stuju ngan MK.....kah3....

    ReplyDelete
  11. betul la...dan owh yea...baru je kenal blog ni...salam perkenalan dari saya...looking forward more from you...fighting!!!

    ReplyDelete
  12. senang citer buang sikap mintak balasan tu..terima je apa-apa pon org komen kita..komen merapu pon ok la dari takde..haha..

    #baca entri ikhlas, drop komen pon biar ikhlas ye dak..

    ReplyDelete
  13. hahaha. mcm klka plakk mcm tuee .
    ak agakk mals naak mngomen sbb ak taa suke bace entry ygg pnjng berjeler mcm jmbtan pp tanpa isi . haishh . wlaupon kdngkdng entry ak pon same .ngeee ~ tuee sbb ak taa brape naak hrapkan komen .

    #rase mcm tade kme mngene plaak . #_#

    ReplyDelete
  14. gua xnak komen panjang2 la pasni..dah kena bahan..grrrrr

    ReplyDelete
  15. Jika perlu, saya rekomen H kat atas ni. dia mmg komentar tegar dan rajin komen kat tempat orang. Tak percaya? jap je dia akan monopoli carta komentar dan komen2nya pun berisi. Hehe..
    rata2 komen2 kat blog Apple berisi sbb Apple post benda yg lebih serius drp bloggerserius. Jk ada masa, jengahlah blog mereka. Ym bundle tak perlu diperkenalkan, liyaa mf, everything2s, emma, aien alien,leeza,raimi etc. terbaru apple menambah cheryna pires, budu masin dan leakedknowledge sndr.

    ReplyDelete
  16. sbg blogger kta mnghrp komen2 pmbca tp kdg tgk isi jgk la lau ok dorang komen la lau xok xper..aku fleksible nk komen silakan tp komen pd entry yg ak buat sungguh mang happening la...tp lau entry mls xkomen pn xper...sbb fair la kn huhu....

    ReplyDelete
  17. kumen serba sedikit tanda membacanya .

    ReplyDelete
  18. kalo nak orang merasa kita mesti memberi kan...

    kalo akak akan komen jika entry org tak terlalu panjang...serius akak kurang gemar entry panjang2..last akak komen lari langsung dr isi entry...

    ReplyDelete
  19. ok finneee..... komen yg mngarut tu memng agk selalu terbuatt.. huhu..

    ok lpas ni akn lebih seriuuss :D

    btw, tak kesah pun kalau org nk komen lari tajuk, sebb mungkin dia tak taw nk komen ap tntng entri. tapi kalau yg sekadar yang tinggl url tu memng tak taw nk kte ap =.='

    ReplyDelete
  20. kunjungan sobat
    salam kenal

    ReplyDelete
  21. hai, saya komen dengan ikhlas ni..
    ngeh ngeh ngeh.. =D

    ReplyDelete
  22. ada byk muntahan kata-kata nak komen sebenarnya.. tapi sebab curi tulang d opis.. jadi kata2 itu di simpan dulu.. tapi sudah baca habis n3 kamu...

    ReplyDelete
  23. Bab2 ikhlas komen ni H lah yg paling arippp..hahahaha...

    ReplyDelete
  24. dilarang membahan..grrrr

    ReplyDelete
  25. aku komen bila aku rasa nak komen je, tapi stiap entri kau menarik narik aku untuk mengomen, bhahahaa.

    by the way, komenlah dengan ikhlas, bukan sebab nak mengharap balasan :D

    bhahahaa. lama tak tulis ketawa macam ni :p

    ReplyDelete
  26. aku datang sekali lagi..

    1stly... gambar amoi dgn i love kpop tu aku suka. curik boleh? hehehe..

    2ndly.. gambar mata mulut semuanya 'menjahanam menyupah seranah' agaknyalah itu sgt cool! agaknya macam manalah edit gambar smpai macam tu.. harap2 suatu hari nanti aku boleh dpt software ke.. terror main code ke.. mau juga buat yg cam gitu hehehe(ok! itu berangan..)

    3rdly..
    aha.. komen ya? aku adakala tinggalkan komen merapu kalau aku tak tahu nak cakap apa dgn n3 itu hahaha.. aku pon perasan. sesetengah org komen gambar saja tapi tak baca isinya (selalu sgt jadi kat aku) tapi xpe.. itu hak derang hehe.. adakala tu masa baca tu byk komen dlm hati. tapi bila dah dlm kotak komen.. er..er.. apa yg aku nak komen tadi eh? terlalu byk info masuk ahahaha.. smpai lupa nak komen apa :p

    ReplyDelete
  27. huh! pjg juga komen aku di atas tu ya hahaha.. oh ya! lagi satu.. tahniah sebab dah jangkitkan virus malas tu kan aku akakakaka (dah hampir masuk seminggu aku xde n3)

    ReplyDelete
  28. aku komen berdasarkan ape tuan umah tulis , tu jew..



    weh ..asal lak serem pic tuh..
    huhuhuhu..

    mau ngigau aku nati :)


    aaahhhhh , aku banyak merapu komen2 kat tempat ko..bukan semata2 nak tinggal jejak , tapi tanda sayang , nak amek kisah pada miko nih..


    hehehhe...


    ko baik , jadi aku kene lah baik dgn ko ..
    macam tu kan??

    hehehhe

    ReplyDelete
  29. betul tu . komen daripada pembaca memang BERHARGA . sedikit sebanyak menyumbang semagat pada kita kan .

    kalau ikhlas tu memang penting pun dalam setiap pekerjaan yang dilakukan :D

    satu lagi ikhlas tu tak perlu diungkap dengan kata-kata ^_^

    ReplyDelete
  30. err .. gambar tu menakutkan . menyeramkan .

    err .. sukakan letak gambo-gambo macam tu -_-'

    ReplyDelete

emo-but-icon

Follow

Cbox

Komen

Artikel terkini

item