Design: Cendawan bercahaya

Cendawan sintetik yang dilengkapi LED ini direka oleh Yukio Takano. Cendawan yang tertegak berdiri di atas replika kayu ini bercahaya ap...

cendawan bercahaya 0

Cendawan sintetik yang dilengkapi LED ini direka oleh Yukio Takano. Cendawan yang tertegak berdiri di atas replika kayu ini bercahaya apabila suis dihidupkan. Ini membuatkannya mimik kepada cendawan asli jenis glow-in-the-dark. Melihat akan cendawan ini mengingatkan aku akan zaman kanak-kanak ribena pada tahun 90-an. Ketika itu, aku sangat teruja dengan cendawan yang bercahaya. Saiznya sangat kecil, berwarna putih dan suka tumbuh di permukaan kayu yang lembap. Selalunya, apabila terjumpa di bilik mandi, aku akan petik cendawan mini ini yang tumbuh menliar. Kemudian, mencari tempat yang gelap untuk melihat cendawan itu bernyala dengan cahaya hijau kripton. Sangat cantik. Melihat dengan penuh minat seperti menonton Discovery Channel. Nasib baik aku masih normal untuk tidak memakan cendawan tersebut. Apapun, ayuh cuci mata dengan foto-foto lampu cendawan ini.

cendawan bercahaya 1

cendawan bercahaya 2

cendawan bercahaya 3

cendawan bercahaya 4

cendawan bercahaya 5

cendawan bercahaya 6

cendawan bercahaya 7

cendawan bercahaya 8

Sumber: thisiscolossal

Jom baca artikel yang lainnya.

tumbuhan 3740545055708302904

Post a Comment Komen Blogger

  1. hah cantikkk :D kat bilik air rumah ade jugak tp dah dihapuskan oleh ayah ke ibu -.- haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu jumpa, mohon ambik buat tumbuhan peliharaan..

      Delete
    2. erk tumbuhan peliharaan pun boleh..tak sempat nak ambik dah dihapuskan..sobs-3

      Delete
  2. cute je cendawan ni.. nak seketul.. boleh dak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cendawan orang panggil seketul ker ? :3

      Delete
    2. a'a penjodoh bilangan baru =.='

      Delete
    3. kalau ikut bahasa sanskrit, memang seketul -_-"

      Delete
    4. mohon guna bahasa kebangsaan =.='

      Delete
    5. sekaki cendawanlah .

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. wahh cantiknye.... suka plk tengok cendawan nie

    ReplyDelete
  5. cantik jugak.. at least xde la lighting cara normal je. kreatif gilak dorang ni. tapi rasanye dolu2 dah ada cendawan berlampu yang saiz besar gabak punya. rasanye la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, kreatif. benda alah ni perhiasaan utk meja je. tp nmpak cantik..

      Delete
  6. Sgt cantik.. Terpesona aku melihatnya.

    ReplyDelete
  7. wonderful mushroom, creative...

    ReplyDelete
  8. ada jual ker ni ? dekat papan tu dia tulis apa ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kurang pasti. rasanya ada dijual kot. err, tulisan jepun tu, mohon hg guna gugel translate..

      Delete
    2. kat papan tu tulis "DO NOT EAT" pastu yang kecik "MADE IN JAPAN"..

      **tolong jgn percaya

      Delete
    3. kalu nak percaya, buleh? =.='

      aku rasa bukan "DO NOT EAT" tu salah. yg sebetulnya "DO NOT TRY THIS AT HOME"

      **tolong jgn percaya

      Delete
    4. Aku dah check tadi menerusi kitab Giancoli, bukan "DO NOT TRY THIS AT HOME" tapi sebenarnya "TIDAK HALAL"..

      Delete
    5. oh ada logik juga sbb aku tak nampak logo halal JAKIM kat situ...=.='

      Delete
    6. benda alah tu memang tak boleh makan, sebab tu utk hiasan. patah gigi.

      Amirul, Kopi baju yg hampa dua tgh pakai sekarang ada cop JAKIM dak ? :p

      Delete
  9. ni boleh beli kilo tak? konpem cam hutan planet pandora kalo dapat susun keliling bilik.. *berangan*

    ReplyDelete
    Replies
    1. kilo? LOL mcm ko nk beli berkilo2 utk dimakan jer ni =.='

      Delete
    2. hahahaha.... klu mirul beli berkilo2 hanya utk dmkn.nescaya perot c mirul akan bercahaya... kwkwkwkwkwkwwk

      Delete
    3. tak makan pun cendawan tu pun, aku sentiasa disinari nur, lina.. inikan pulak bila dah makan..hahaha

      Delete
  10. So cute!! Comel comel.... ^^

    ReplyDelete
  11. kenapa kt bilik mandi rumah aku takde pn..? kenapa..??

    huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rumah batu orang kaya mmg la cendawan segan nk hinggap. biasanya diorg ske tumbuh kat rumah kayu yg lembap :P

      Delete
  12. pernah nampak cendawan bercahaya hijau... kecil.. nampak pada hari malam.. biasanya cendawan tu ada di kayu.. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. cendawan yg real bercahaya... bukan cendawan buatan orang... hehe

      Delete
    2. err, itulah yg aku cuba ceritakan kat atas tu time kecik2 dulu..

      Delete
    3. warna hijau ? pernah jumpa warna kelabu je -_-"

      Delete
    4. bukan. mksud aku cendawan tu mmg la kaler putih kelabu tapi bila gelap cendawan tu bercahaya hijau..

      Delete
    5. dia bercahaya? aku ingat lampu tu yg bercahaya. aku baru beli cendawan kat pasar tadi. nanti aku try letak tempat gelap.

      Delete
    6. cendawan kat atas ni buatan manusia. ada cendawan semulajadi yg bila kat tempat gelap, cendawan tu kan bercahaya...

      Delete
  13. Ni kalau xda elektrik kt rumah, pasang dia guna temporary supply misti boleh berangan kt i City

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jer. nak lgi romantik gune cendawan ni time candle night dinner =.='

      Delete
    2. err.. candle light dinner tak kot, guna cendawan bercahaya sbb cahayanya takkan padam.. =,='

      Delete
    3. err.. kenapa nak cahaya padam ?

      hahaha

      Delete
    4. err.. pensel, dapat ambil tak..?

      Delete
    5. jangan cakap dekat sini kak, nanti orang tau. malu .. >_<

      Delete
    6. apa, apa dan apa? apa ni??? ada ssuatu yg korunk berdua sembunyikan ke? =.='

      Delete
    7. Kak Ha , jangan bagitau si kopi . err

      Delete
    8. nanti aku nak soal siasat cik ha...

      Delete
    9. aku dah kunci mulut beliau .

      Delete
    10. takpe. nanti nak pujuk2 manja cik ha suruh bgtau. ehhh :P

      Delete
    11. grrr.. jangan nak mengatal -_-"

      haha

      Delete
    12. err.. apa ni? apa dan apa? apa yg korang berdua bualkan..?

      Delete
  14. cantik la.... comel sgt...hihi

    ReplyDelete
  15. ok mula-mula ingat memang ada sepsis cendawan berchaya mcm belut letrik yg kat dasar laut tu.. sekali bila scroll berkali2 baru tahu rupa2nya lampu == ciss.... baru nak terpegun hahahaha. Kalau nak buat sbg lampu utk bacaan malam tak cukup ni miko, kena tambah banyak lagi cendawan tu hahahahha... nice... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. err, mmg ada pun spesis glow in the dark tu. yg semulajadi. lampu cendawan ni dibuat sebab itulah...nak meniru yg original

      Delete
    2. Siyes?? wow! ppp boleh imagine mcm lam citer avatar tu... cantik tu....

      Delete
  16. Assalamualaikum. unik! teringin nak ada satu! hehe. paling menarik yang berwarna hijau. fav! hihihihihi agak2 harga bape ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti tentang harganya...nampak gaya mcm takde la mahal sgt

      Delete
  17. cantik klu dpt buat lampu..klu tengah malam mesti cantik pemandangan dia..:-)

    ReplyDelete
  18. Okay, yg ni mesti cute. Comel kot. Kalau cenggini, aku yg suka sup cendawan pun jadi sayang nak makan :)

    Err err. Tapi boleh makan ke cendawan yg camni, kalau yg betul-betul punya ? O.o

    ReplyDelete
    Replies
    1. makanlah cendawan ni. boleh mnambah kecerdasan otak =.='

      Delete
    2. jangan makan cendawan yang beracun sudah. haha

      Delete
  19. mahraje muhun beli seketul dua tok ak !

    ReplyDelete
  20. mcm lawa jerr kalo buat lampu tido....

    ReplyDelete
  21. aku nak beli satu buat lampu tidur la, macam seronok je hahaa

    ReplyDelete
  22. "nice entry.kbai" perli kot.. hahahaha!

    nice lamp. seriously. kbai. BAHAHAHA.

    ReplyDelete
  23. kalau aku beli , kompom mahal kan..takpun xjual lagi kat malaysia ,
    hmmm..pekata ko belikan je utk akk ko nih..
    lalallalala

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu ada jual kat Malaysia, dah lama dh beli utk dibuat hdiah hari jadi akak, ehhh :P

      Delete
    2. hish..adik nih baik kemahen..jum akk belanja gula2..
      ehhhhh...

      Delete
  24. cute !! dulu de nmpak cactus cmni.. tapi kat gmbar.. yg tu pun x dpt lagi dah muncul yg baru.. comeiii !

    ReplyDelete
    Replies
    1. err kaktus?? gambar kat atas tu cendawan la =.='

      Delete
    2. tau tau cendawan tp penah tgk jenis cactus de jd lampu.. so cute!

      Delete
  25. serious tak tahu ada cendawan yang berlampu , original punya .

    ReplyDelete
  26. aq ingt cendawan btul yg boleh dmkn.. hahaha..

    cool... belikan 1.

    ReplyDelete
  27. canteklahh !! comel2 plak tu..

    ReplyDelete
  28. kenapa saya macam tak pernah tengok erk huhuh T_T

    ReplyDelete
  29. pernah juga jumpa cendawan bercahaya tu.. tapi rupanya berkeping-keping tak macam payung.

    takjub seketika tengok cendawan palsu di atas. apa pun aku terpikat dgn yg nombor tujuh. yang warna coklat tu.. nampak sedap pula kekekekek (ada pula teringin nak makan hehe)

    lagikan cendawan tumbuh atas cendawan tu.. masa kecik2 dulu nampak banyak cendawan tu tak sangka bila nampak kat soping mall rupanya cendawan tu mahal (merujuk gambar no 2)

    entri ko ni buat aku rindu nak tgk menatang tu pula hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak mampu nak makan cendawan yg mahal2. hanya mampu makan kulat goreng. sedapp :)

      Delete
    2. masak lemak pun sedap .

      Delete
  30. cantik la. mohon tuan blog hadiahkan untuk aku letak kat bilik tidur. hahahahaha. romantik gitu.

    #teringat kat hutan..malam2 macam ni la tumbuhan yang bercahaya. santekkk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mohon suruh bakal hubby yg belikan :P

      Delete
  31. comelnyaa !! tak pernah jumpa pun sebelum ni sbb tak tahu pun cendawan ni rupanya boleh bernyala . MashaAllah ! xD

    ReplyDelete
  32. Dah macam lampu LED dah aku tengok. Boleh maen bukak tutup bukak tutup suis dea tak? Hahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku rasa ramai yg tak faham apa yg aku taip kat atas tu =.='

      gambar2 kat atas tu lampu cendawan buatan manusia...

      Delete
    2. alia tergolong ke dlm org yang tak faham entry ni ? huhu

      Delete
    3. Err dea macam confuse bila kau masuk part masa kecik kau suka maen ngan cendawan bercahaya. Boleh terima ke alasan tu? Err lagi satu, ramai yg lebih terkhayal tgk2 gambar jarang jumpa kat setiap entry kau ni. So, apa yg kau tulis tak bape masuk kepala otak sangat kut. Hahaha!

      Delete
    4. err, kelemahan ketara aku adalah menaip nak suruh org bagi faham =.=' kene berguru dgn yg pakar ni

      Delete
    5. Err mentabah je la Kopi =_= Tak dapek den nak nolong. Aku punya cite pun tunggang langgang. Sesukahati aku je komplen kau nye cite. Hehehe

      Muhun mentabah carik cekgu pakar. Nanti dah jumpa, ajak aku skali :|

      Delete
    6. aku dah jumpa cikgu pakar. Tapi aku takut diorg takmo terima aku sebagai anak murid. =.='

      Delete
  33. wahhh..cendawan bercahaya...
    xpernah jumpe pun :( mesti cntek kan

    ReplyDelete
  34. Salam.

    Semuanya replika kan? cendawan dgn kayu2 skali?

    Nampak mcm kecik ya benda ni.

    ReplyDelete
  35. perghh... tak pernah jumpa plak yang unik semacam niii...=p

    ReplyDelete
  36. wow uniknya... serius unik.

    ReplyDelete
  37. uish ! cantik nyaa . dah macam obor obor bercahaya dah aku tengok .

    ReplyDelete
  38. sangat cantik..macam nak beli letak dalam bilik ja..

    ReplyDelete
  39. boleh buat lampu tidur ni, takpun buat lampu time rya ganti lampu lip lap yang meriah tuu

    ReplyDelete
  40. cntik pla tgok cendwan tu.. ^_^

    ReplyDelete
  41. wahhh.. tp tak tau sesuai letak kt mne. kcik.. haha

    ReplyDelete
  42. Cool.
    Eh, biasa commenter kau semua berebut nak comment first kan?
    Aku dengan bangganya annouce aku dapat award sebab komen last kat semua entry kau. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. err, tahniah2x =.=' nak kne bgi hadiah ker ni? haha

      Delete
  43. ni ad jual kat pasaran x nih?

    ReplyDelete
  44. cantik gak..letak kat bilik oke ni.. tapi susah nak jumpa..

    ReplyDelete
  45. pehhhhhhhhhhhhhhhhhh, ni yang rasa nak makan cendawan ni,haha

    ReplyDelete
  46. wah , cantek giler tapi jujur cakap la , tak pernah jumpa cendawan cahaya2 nih , serius , kalaw pernah jumpa mesti CP pown , mendapat keterujaan yang same mengutip cendawan untuk di bawak ke bilik gelap ... fuh !

    ReplyDelete
  47. woahhh comel pulak aku tgk cendawan ni...hihi

    ReplyDelete
  48. aku rase aku org last komen

    grrr

    apesal cendawan itu nampak indah? rasa nak kasi ppp makan je. sbb die suke makan cendwan LOL

    ReplyDelete
  49. Yum yum. nampak menyelerakan. Eh, bukan untuk dimakan ke? ala. Aku rase aku xkan letak lampu cendawan camni dalam bilik aku. Nanti perut asyik keje berkeroncong je. Aku dah la suka makan cendawan. haha. Tapi memang comel, kiut2 je. :D

    ReplyDelete
  50. tahu xpe selalu tumbuh dekat pintu bilik air.. haha. cantik lah miko kalau ada jual kat Malaysia nak pi beli letak kat bilik tidur tenang je tengok.. ahakz..

    ReplyDelete
  51. comel la wehh..
    buat design kat rumah boleh ni.
    kalo rasa lapar cabut je kan.
    hahaha LOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. err, kenapa smua nampak cendawan, mesti terlintas nak makan? =.='

      Delete
  52. Nak tunggu jugalah tumbuh kat bilik air ^_^

    ReplyDelete
  53. cun + cantikk + lawa + anggun..
    tapi ase nya takot na makan cendawan uh coz kaler hijau..macam cendawan yang telah di racun..hehehehe =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak semua cendawan yg cantik2 boleh dimakan. harap maklum =.='

      Delete
  54. Pergh, untung la bilik mandi kopi tumbuh cendawan berlampu. Bilik mandi aku takde pun. Aku nak benih dia boleh tak? Nak tanam kat bilik mandi aku pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. err, itu dulu la. time zaman kanak2 =.='

      Delete
  55. nino..nino..nino...

    datang melawat cendawan jap.. :)

    ReplyDelete
  56. wah.. cendawan nya kaler hijau! :)

    ReplyDelete
  57. Cendawan tapi cantik yah...
    thank kawan

    ReplyDelete
  58. cantik, unik dan kreatif...
    nak cendawan kaler hijau....

    ReplyDelete
  59. dulu time bebudak , aku takut nak sentuh cendawan ni . tak tahu la sebab apa kuno sangat masa tu -,-

    lepas kau petik cendawan tu , kau bela ek ? hihi

    ReplyDelete
  60. Cantik jugakan...
    tapi, cendawan kalau buat celup tepung pun sodap..
    hehehehe.. :)

    ReplyDelete

emo-but-icon

Follow

Cbox

Komen

Artikel terkini

item